Flytt och uppsats.
Har precis flyttat. Tänk att en flytt från en lägenhet till en annan i samma huskropp kan ta all vaken tid under tre veckor.
Upssats. Skriver kandidatuppsats om bön. Läser i huvudsak fyra olika andliga ledare (C.S. Lewis, David Yonggi Cho, Ronald Dunn och Richard Foster), och jämför grunderna för deras bönteologi. Ska sen jämföra och bedöma, utifrån koherens, Bibel och filosofi. Sen ska jag, utifrpn det, skissa på något eget är tanken. Mycket kvar, och jag har ändå skrivit typ 40 sidor... Tänkte i alla fall delge några citat som jag har låtit vara med för att lyfta fram de lika författarnas särprägel i min uppsats. En del är förstås bra, och en del är.. eh... på ett annat sätt än jag tänker. Men det kanske kan va kul att läsa i alla fall? =) Här kommer de citat som jag återger i uppsatsen, so far:
Ronald Dunn:
När det kommer till den som ber kan man säga att det är hans liv som ber. Som vi sett tidigare är bön till stor del frågan om att inta en hållning. Bönelivet beror på den bedjandes liv och om det livet präglas av svaghet kommer hela bönelivet att falla samman.
David Yonggi Cho:
Var och en som tror på honom får en fullständig frälsning, blir välsignad andligt och fysiskt och får se välsignelser komma över sin omgivning. Idag finns Guds rike manifesterat genom församlingen varhelst namnet Jesus blir erkänt och upphöjt
När vi uppsänder brinnande böner till Gud, svarar han oss. När vi ber kan vi sätta Guds hand i rörelse och se den förändra vår framtid, våra grannar, vårt samhälle, vårt land, och hela världen.
C.S. Lewis:
Om nåden fullkomnar naturen, så måste den utveckla allas våra naturer till den härliga variationsrikedom som Gud avsåg när han skapade dem, och himlen kommer att uppvisa en mycket större mångfald än helvetet.
Richard Foster:
Alltför länge har vi varit i främmande land – ett land av buller, brådska och trängsel, ett land där man klättrar och knuffas och armbågar sig fram, ett land av frustration och fruktan och förödmjukelser. Han välkomnar oss hem till stillheten, friden, och glädjen, till vänskapen, gemenskapen och öppenheten, till närheten, godtagandet och bekräftelsen
Tänk så olika man kan tänka? =)
Herrens frid.
/Elias
Välkommen tillbaka! Ja, det verkar finnas de mest skilda uppfattningar om bön. Lite lustigt eftersom det bara finns en källa till kunskap om det.
Vilka spännande citat om bön och vad den betyder. Har du någon personlig favorit (objektivitet vad är det!)?
Och vad roligt det var att läsa ditt moraltest. Jag vill så himla gärna också göra ett men tror att jag skulle kunna skriva tre a4 om varje enskild fråga (och det kan man ju förstås och mycket mer därtill)så jag kanske får ta en fråga i taget. Men en sak jag verkligen tänkt på, som kanske är helt uppåt väggarna fel, är att lagen i samhället ibland företräder våra moraliska undantag och ibland våra generella moraliska principer. Abort tycker jag till exempel i väldigt få fall är moraliskt riktigt, men det kan finnas fall när de oförrätter som begåtts mot kvinnan kan vara lika väldiga, och det vore på många vis kränkande och gråskaligt att avgöra när det är och inte är okej, således måste lagen finnas. En generell princip kan i stället vara det här med sexköp utan hallick osv. Enligt självbestämmanderätten och utifrån argumentet att detta kan vara en människas fria vilja tycker jag i teorin att det kan vara moraliskt okej. Men med all den kunskap vi har och med de förhållanden under vilka sexhandel alltid tycks pågå, och de enorma skador den kan ge människor tycker jag att det är viktigt att lagen i det fallet företräder den generella principen - som oftast inte är okej. Vet inte om jag uttryckt mig särskilt klart här och ser också flera sprickor i resonemanget redan nu, men Brülde gillar ju när man kan se det tvetydiga=).
Kandidatuppsats? Då borde du snart vara klar med dina studier alltså?
Mips: Välkommen! =) Jag tycker att alla författarna fångar nånting av hur jag tänker kring bön och har upplevt det hela, även om C.S. Lewis och Richard Foster ligger klart närmast mina upplevelser. Yonggi Cho och Dunn resonerar ofta rätt dåligt, och har dessutom en lite för positiv bild av hur "rätt" människan kan leva för min smak.
Jag håller absolut med dig i grundantagandet om juridik och moral. I Sverige gör vi ju jättestor sak av att skilja mellan det ena och det andra, bl.a. av de anledningar du nämner tror jag, medan man i ex. USA håller dem väldigt tätt sammanbundna, så att en strafflängd ex. kan bli hårdare om brottet är tydligt moraliskt förkastligt, förutom de rent juridiska aspekterna. Abortlagstiftning är otroligt knepigt tycker jag. De argument som framförs tar oftast bara med så väldigt lite av hela bilden. (ex. "Det är kvinnans kropp", "Det är inte barnets fel" etc.) Jag vet inte riktigt vilken lagstiftning jag vill förespråka där...
Vad gäller lagstiftning om sexköp, är det så att jag tycker att självbestämmandets paradigm är starkt övervärderat. Jag menar ju att det finns objektivt gott och ont (om än ingen av oss människor kan betrakta det med helt klara ögon), vilket får konsekvenser för självbestämmandet, och att människovärdet är omöjligt att rubba, vilket gör handel med människor omöjligt. Alltså till och med handel med sig själv. Och sexualiteten är så central att jag menar att det i själva verket blir att sälja hela sig själv. Men jag är medveten om att detta inte är det enda sättet att tänka på...=)
Och JA, man skulle kunna skriva en bok om varje enskild fråga i moraltestet tror jag...=)
Omar: Nja, jag har några år kvar till min master...=)