Angående vilka fiskar som följer strömmen.

What good am I if I’m like all the rest
If I just turn away, when I see how you’re dressed
If I shut myself off so I can’t hear you cry
What good am I?

What good am I if I know and don’t do
If I see and don’t say, if I look right through you
If I turn a deaf ear to the thunderin’ sky
What good am I?

What good am I while you softly weep
And I hear in my head what you say in your sleep
And I freeze in the moment like the rest who don’t try
What good am I?

What good am I then to others and me
If I’ve had every chance and yet still fail to see
If my hands are tied must I not wonder within
Who tied them and why and where must I have been?

What good am I if I say foolish things
And I laugh in the face of what sorrow brings
And I just turn my back while you silently die
What good am I?

-Bob Dylan

 

Herrens frid.

/Elias


Dagens roligaste felskrivning.

Så här skriver Dagen.se idag om Linköpings nye biskop, Martin Modéus:

"Martin Modéus prästvigdes 1986 för Växjö stift och senast har han varit verksam som Stiftsadjunkt i Stockholms stift med ansvar för gudstjänstutveckling. Tidigare har han arbetat som distriktsledare och kommunister. Han har bland annat författat böckerna Tradition och liv, Kyrkans förbön och Mänsklig gudstjänst."
Haha... Jaså ni.

Herrens frid.
/Elias

Vårt nya hot.

I Metro står det idag om att en ny grupp i samhället kraftigt ökar i brottsstatistiken. Det handlar om brott av skiftande karaktär, allt från snatteri till djurplågeri! Gruppen som Metro talar om är de äldre. Närmare bestämt människor över 65 år. Det här är förstås upprörande. Varför ska vi som inte är 65+ behöva stå ut med vad de andra gör, och dessutom behöva betala för dem (för de står för en fullständigt oproportionerlig del av samhällets sjukvårdskostnader)?!

Nej, jag vill mena att vi verkligen måste ta i med hårdhandskarna. Det är ju också jobbigt för dem själva menar jag, att systemet inte funkar. Jag föreslår att vi minskar eller helt tar bort möjligheterna till vård för människor som närmar sig 65 år, så att vi kan ta hand om dem vi redan har. Vi kan helt enkelt inte ta emot fler 65+are, förrän vi fått ordning på systemet för de vi redan har i vårt samhälle. Det här är ju, som var och en kan förstå, för allas bästa.
/Elias

Biskop Eva ropar - för mörkret har inte övervunnit ljuset.

Idag pratade +Eva i Storkyrkan om att människor är värda lika mycket. Då marscherade sd-folket ut. Så mycket för allt tal om att inte vara främlingsfientliga.

Så här sa biskopen:


Grattis till uppdraget. Grattis till er som är valda med förtroende. Nästan 85 procent eller lite mer än 6 miljoner människor tror att just ni har bäst förutsättningar att forma ett gott nu och en god framtid för oss alla. Det är stort att bäras av ett sådant förtroende. Och uppdraget har ni tillsammans. Inte var och en. Väl valda så ingår ni i ett sammanhang där era gemensamma ansträngningar väger tyngre än vars och ens egen vilja. För det är väl just så demokrati fungerar? Då handlar det om att lyfta blicken från det egna till det gemensamma. Blicka utöver Bastuträsk, Tomelilla, Göteborg, Grästorp, Husum och Visby. Politik som i en översättning betyder det gemensamma livet i staden. Så handlar det om att lyfta blicken ytterligare en bit, för vi lever inte i vårt eget enbart. Vårt uppdrag och vårt ansvar är större än de gränser som nationen sätter. Det finns en värld som behöver oss – vår solidaritet, våra pengar och inte minst våra ögon och våra röster.

 

Det är mycket som krävs av er, men tappa inte modet. Vi står bakom er, vi som har gett er mandat att föra vår talan. För det är väl så demokrati fungerar?



Vi har lyssnat på bibeltexter. Nu var det inte den svenska riksdagen som Paulus skrev till utan en grupp människor i staden Thessaloniki. Till dem sa han: Vi vädjar till er att sätta värde på dem som har det tyngsta arbetet bland er, de som står i spetsen. Visa dem den största kärlek och uppskattning. Och så fortsätter han med rådet: Släck inte anden, pröva allt, ta vara på det som är bra. Det är ord också till oss alla som har röstat och till er alla som valts med förtroende.

 

Salomo i sin vishet skrev inte heller till den svenska riksdagen, men ändå kan det bli ord till er: Gud är vägvisaren till visheten. Gud leder de visa rätt. Av honom beror både vi själva och våra ord, all tankeförmåga och all yrkesskicklighet. Visheten – hon som med sin konst har format allt. Ord av nåd mer än av krav. Allt hänger inte på mig själv eller på mitt parti.



När Jesus närmade sig Jerusalem och lärjungarna ljudligt lät sin glädje höras, bad en grupp fariséer att Jesus skulle huta åt sina lärjungar. Se till att de höll tyst. Man undrar varför de inte kunde tala med lärjungarna direkt. De var ju ändå vuxna människor. Och svaret de får är: Om de tiger kommer stenarna att ropa.



Vad var det som de hade varit med om på vägen. Jo, bland annat att en blind man botades och kunde leva sitt liv helt och fullt. Och så mötet med den föraktade tullindrivaren Sackaios. Han som klättrade upp i trädet för att kunna se, men kanske också för att gömma sig. Till den blinde mannen sa Jesus: Vad vill du att jag ska göra för dig? Till Sackaios sa han: Kom ner från trädet, jag vill gästa ditt hem. Möten i ögonhöjd, med ögonkontakt, i samtal, som betydde livslång förändring för både den blinde och Sackaios. Det var detta lärjungarna hade varit med om. Den stora förändringen för två människor. Det var därför de inte kunde hålla tyst med sin glädje. Och om de ändå hade tystats, hade stenarna ropat om det viktiga i den stora förändringen. Förändringen som bokstavligen blev livsavgörande.



Det är de livsavgörande förändringarna för människor som är en stor del av ert uppdrag. Och i det aldrig komma så långt ifrån oss som ger er mandat att ni upphör att möta i ögonhöjd, att ni aldrig upphör att ropa ner någon från trädet och säga: Jag vill tala med dig. Höra någons rop och säga: Vad vill du att jag ska göra för dig?



Vi som tror på människors värdighet och lika värde, oavsett vilket land vi är födda i, oavsett vilket kön eller vilken ålder vi har, oavsett hur vår sexuella orientering tar sig uttryck, vi tror och hoppas att ni har den fortsatta förmågan att säga: Jag vill tala med dig, och den fortsatta längtan att ställa frågan: Vad vill du att jag ska göra för dig? Och känna den stora glädjen i de förändringar som detta kan göra.

Igår kväll samlades många tusen människor i Stockholm och i olika delar av landet för att ge sin mening till känna. Ropa ut sin avsky mot det som gör skillnad på människor. Den rasism som säger att du är inte lika mycket värd som jag. Du ska inte ha samma rättigheter som jag. Du är inte värd ett liv i frihet. Och detta av en enda grund – att vi råkar vara födda i olika delar av vår värld. Det är inte värdigt en demokrati som vår att göra skillnad på människor. Det är inte möjligt för troende människor att göra skillnad på människor. Det är inte värdigt människor att göra skillnad på människor. Här räcker det inte att vi ger några hundra människor mandat att föra vår talan. Här har vi ett gemensamt uppdrag. Och om någon tystnar eller tystas i kampen för människovärde, måste vi se till att också stenarna ropar. Vi gör det med Guds hjälp.

Vi har mycket att göra. List, mod, värme krävs. Känn glädjen i uppdraget. Känn tyngden i uppdraget. Känn mandatet från oss. Pröva allt, ta vara på det som är bra. Gör inte skillnad på människor. Känn nåden att vila hos den Gud som har skapat oss.

 

Med det får vi fortsätta nuet, mot framtiden.

 

Eva Brunne

biskop Stockholms stift

 

 

Tack +Eva, och Herrens frid.

/Elias


Syndakatalog 2010

Förr i tiden hade man s.k. "syndakataloger" i många (fri-)kyrkosammanhang. Konceptet gick ut på att man gjorde listor på vadsom var synd, så att folk lättare skulle kunna undvika det. Resultatet blev tyvärr ofta att människor hamnade utanför den "godkända" gruppen, kände sig otillräckliga osv. Numera skrattar vi åt det där med syndakataloger - vem ser på människor på det sättet egentligen?

Men syndakatalogerna har ingalunda försvunnit, bara för att de slutat skrivas ner. Idag fick vi en ganska rolig uppgift på en föreläsning - "Hur ser samhällets och kyrkans inofficiella syndakataloger ut idag?" Då det gällde kyrkan, kom vi fram till att det varierar ganska mycket beroende på vilket sammanhang, samfund och var i landet man befinner sig. Då det gällde samhället var det mer entydigt. Vår lista såg ut ungefär så här:
Samhället:
  • Miljöförstöring
  • Intolerans
  • Att på något sätt skada barn
  • Att mena sig veta något, inte bara tro det
  • Otrohet/Svek
  • Oärlighet (om någon upptäcker det alltså)

Håller du med om detta? Vad har du mött för "syndakataloger"? Ett roligt bidrag hittade jag i den här gamla artikeln.

Herrens frid.
/Elias

RSS 2.0